06/14 Μεθοδίου Ὁμολογητού 847... (14 Ιουνίου)
14 Ιουνίου
Μεθοδίου Ὁμολογητού 847
Nικοδήμου Ὁσίου Ἁγιορείτου 1809 κατά ἀθέου Δυτικοῦ Διαφωτισμοῦ
Ἀποστόλων Ἀκύλα καί Πρίσκιλλας
Ἰωσήφ Ὑμνογράφου 832 Ἀρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, κατά τῆς Εἰκονομαχίας καί κατά τῶν παρεμβάσεων τῆς πολιτικῆς ἑξουσίας στήν Ἐκκλησία
Ρωμ. ιβ΄ 1-3 • Ματθ. ι΄ 37- ια΄ 1

Ὁ Ἅγιος Μεθόδιος ὁ Ὁμολογητής (847) Πατριάρχης Κων/πόλεως ἦταν θαυμαστής καί φίλος τοῦ Ὁσίου Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου καί περιῆλθε μαζί του διάφορους τόπους, βοηθῶντάς τον στούς ὑπέρ τῆς προσκυνήσεως τῶν ἁγίων εἰκόνων ἀγῶνές του. Κατ’ ἀρχάς ὁ αὐτοκράτορας Θεόφιλος προσπάθησε νά προσεταιρισθεῖ τόν Ἅγιο Μεθόδιο, μέ πολλές περιποιήσεις καί ἐπιδεικνύοντας του ἰδιαίτερη ἐκτίμηση. Αὐτός ὅμως, τιμῶντας τόν αὐτοκράτορα, δέν ἔπαψε νά παραμένει πιστός στήν Ὀρθόδοξη πίστη του, νά κατακρίνει μέ θάρρος καί παρρησία τά κατά τῶν ἁγίων εἰκόνων αὐτοκρατορικά διατάγματα καί νά κατηχεῖ πολλούς τοῦ αὐτοκρατορικοῦ περιβάλλοντος στά θεῖα διδάγματα τῆς Ὀρθοδοξίας. Λόγῳ ὅμως τοῦ ὑπερβολικοῦ ζήλου του ὑπέρ τῶν ἁγίων εἰκόνων, συνελήφθη, μαστιγώθηκε μέ φρικώδη τρόπο καί δέσμιος ρίφθηκε, μέ δύο ληστές, ἐντός λάκκου στή νῆσο τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου στήν περιοχή τοῦ Ἀκρίτα, ὅπου παρέμεινε ἐπί ἑπτά ὁλόκληρα. Μετά τόν θάνατο τοῦ Θεοφίλου, ἡ διαδεχθεῖσα αὐτόν Θεοδώρα ἀνεκάλεσε τόν Ἅγιο Μεθόδιο στήν Κων/πολη, κατόπιν ὑποδείξεως τοῦ Ὁσίου Ἰωαννικίου, τοῦ ἐν Ὀλύμπῳ ἀσκήσαντος καί μέ κοινή ψῆφο κλήρου καί λαοῦ, στίς 12 Φεβρουαρίου 842, ἀνῆλθε στόν Πατριαρχικό θρόνο. Πρῶτο μέλημα τοῦ ἁγίου Πατριάρχου ὑπῆρξε ἡ ὁριστική ρύθμιση τοῦ ζητήματος τῶν ἱερῶν εἰκόνων. Πρός τόν σκοπό αὐτό, στίς 19 Φεβρουαρίου 842, συγκρότησε ὑπό τήν προεδρία του Σύνοδο, ἡ ὁποία ἀναστήλωσε τίς ἅγιες εἰκόνες καί ἀναθεμάτισε τούς ἀρχηγούς τῆς εἰκονομαχίας. Ἡ ἀναστήλωση τῶν εἰκόνων ἑορτάσθηκε μέ μεγαλοπρεπῆ λιτανεία στήν πόλη, μέ συμμετοχή ὅλων τῶν παρεπιδημούντων ἐπισκόπων καί κληρικῶν στήν Κων/πολη, τῆς αὐτοκράτειρας Θεοδώρας μετά τοῦ ὑπ’ αὐτῆς ἐπιτροπευομένου ἀνήλικου υἱοῦ της αὐτοκράτορος Μιχαήλ καί σύμπαντος τοῦ λαοῦ τῆς Κων/πόλεως. Ἔκτοτε θεσπίσθηκε νά ἑορτάζεται ὁ θρίαμβος αὐτός τῆς Ὀρθοδοξίας τήν Α΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν, τῆς Ὀρθοδοξίας.

