+ π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος
Ακούστε μια απορία. Τώρα μια εποχή πίσω κάποια χρόνια οι απορίες που ρίχνετε θα ήταν αδιανόητες. Σήμερα δυστυχώς δεν είναι αδιανόητες. Γι’ αυτό και αναγκάζομαι πολλές φορές να ανοίγω το στόμα μου και να λέγω μερικά πράγματα, τα οποία βεβαίως εάν ελέγοντο είκοσι τριάντα χρόνια πίσω, ίσως να εθεωρούντο ότι δεν έπρεπε να ειπωθούν ποτέ σε κατηχητικό σχολείο, για να μην πω ότι και σε μεγάλους ακόμη υπήρχε μία ευπρέπεια στο θέμα αυτό της υποβολής τέτοιων ερωτήσεων. Λέει:
«Στην περίπτωση που ένας άνθρωπος είναι ομοφυλόφιλος, κατά πόσο οι κληρονομικές μεταβολές του, αν υπάρχουν, και οι πιθανές τραυματικές εμπειρίες της παιδικής ηλικίας δικαιολογούν την ζωή που κάνει στα μάτια του Θεού;»
Μάλιστα. Παιδιά προσέξτε. Εδώ κάθε φαινόμενο της ανθρωπίνης συμπεριφοράς αναζητείται να αναλυθεί, και όπως λέμε ότι νόμος φυσικός δεν είναι παρά μία εξιδανικευμένη εμπειρία. Εξιδανικευμένη εμπειρία: Δηλαδή πάντα όταν αφήσουμε ένα αντικείμενο θα πέσει. Δεν υπάρχει καμμία περίπτωση να πάει προς τα πάνω. Εφόσον έχει κάποιο βάρος θα πέσει. Σημαίνει ότι αυτό δεν είναι παρά ότι το κέντρο της γης λέμε έλκει. Αυτό που λέμε βάρος στην πραγματικότητα δεν είναι παρά έλξις. Το βάρος είναι νοητόν. Δεν υπάρχει βάρος. Το ίδιο αντικείμενο κάπου αλλού στο σύμπαν δεν θα είχε βάρος. Εφόσον λοιπόν έλκεται προφανώς σημαίνει ότι υπάρχει κάποιος νόμος. Τί θα πει νόμος; Επειδή έχω επανάληψη διαρκή και διαρκή ενός φαινομένου, άρα έχω εμπειρία του φαινομένου, αυτό το λέγω ‘νόμο’. Τί είναι λοιπόν ο νόμος, ο φυσικός νόμος; Δεν είναι παρά μία εξιδανικευμένη εμπειρία.
Το ίδιο πράγμα και στην βιολογία. Όταν έχουμε μία συμπεριφορά στους ανθρώπους η οποία διαρκώς επαναλαμβάνεται, αναμφισβήτητα αυτό δημιουργεί μίαν αντίληψη περί νόμου. Αλλά όταν βγάζουμε συμπεράσματα από την βιολογία του ανθρώπου, βέβαια έχουμε πολλούς ανθρώπους που πρέπει να μελετήσουμε, … κάθε άνθρωπος -εδώ προσέξτε- είναι εικόνα του Θεού ασφαλώς αλλά πεπτωκυία, πεσμένη εικόνα. Συνεπώς είναι ο χαλασμένος άνθρωπος. Είναι ο μεταπτωτικός άνθρωπος. Ο άνθρωπος ο οποίος είναι μετά την πτώση. Διότι δεν έχομε τον Αδάμ προ της πτώσεως για να τον κάνομε αντικείμενον μελέτης. Έχομε τον Αδάμ μετά την πτώση. Άρα, κάθε μελέτη που θα κάνομε επάνω στον άνθρωπο δεν θα έχομε πραγματικά και αληθινά πορίσματα επειδή η εξέταση του κάθε ανθρώπου είναι άνθρωπος πεσμένος, μεταπτωτικός. Τα συμπεράσματα θα είναι λανθασμένα. Το καταλάβατε αυτό;
Έτσι στην ψυχολογία επί παραδείγματι έχουμε πολλά πορίσματα και συμπεράσματα και φτιάχνουμε μάλιστα και θεωρίες. Όταν συλλέξουμε πολύ υλικό κάνουμε και θεωρίες. Όλα αυτά είναι στηριγμένα πάνω στον παλαιομένον άνθρωπο. Γι΄ αυτό αυτές οι θεωρίες δεν μπορούν να βρούν φερ’ ειπείν εφαρμογή στον εν Χριστώ καινούριον άνθρωπο. Δεν είναι δυνατόν. Είναι γνωστόν ότι η ζωή ενός Αγίου δεν μπορεί να μπει στα μέτρα της ψυχολογίας. Δεν ερμηνεύεται. Το ακούσατε; Δεν ερμηνεύεται η ζωή ενός Αγίου.
Έτσι κι εδώ έχουμε το φαινόμενο της ομοφυλοφιλίας. Επειδή η αμαρτία αυτή απλώθηκε πολύ λέμε ότι είναι ένα φαινόμενο το οποίο μπορεί να προέρχεται από τραυματικές εμπειρίες του ανθρώπου… από… από… από… Χίλια πράγματα μπορούμε να συμπεράνουμε. Όμως έχομε -αυτό είναι εύνοια του Θεού στον άνθρωπο- έχομε έναν τρόπο, και αυτός ο τρόπος είναι η Αγία Γραφή που εκεί έχομε το μέτρο να κρίνουμε τί είναι αμαρτωλό και τί δεν είναι. Έτσι, αν δω μόνο τον άνθρωπο θα βγάλω ψευδή συμπεράσματα, λανθασμένα. Αν πάρω την Αγία Γραφή ως μέτρον και ως κριτήριον, τότε θα μπορώ να δω τον άνθρωπο υπό το πρίσμα της Αγίας Γραφής. Υπό το πρίσμα της αποκαλύψεως του Θεού. Και υπό το πρίσμα αυτό βλέπομε ότι η ομοφυλοφιλία δεν είναι αρρώστια -το υπογραμμίζω- δεν είναι προϊόν μίας τραυματικής και σου ‘πα και μου ‘πες καταστάσεως, είναι αμάρτημα.
Και για την ιστορία, εδώ και τριάντα χρόνια γύρω στο 1960, κάτι λίγο πριν το 1960, επειδή υπάρχουν πάρα πολλοί ομοφυλόφιλοι στην Αγγλία, έφτασαν μάλιστα γιατροί ακόμα και πάστορες, χριστιανοί, να λέγουν ότι είναι μία αρρώστια. Έφτασε ακόμη και ο αρχιεπίσκοπος του Καντέρμπουρι, της Αγγλίας δηλαδή ο Αρχιεπίσκοπος, να υποστηρίξει ότι είναι μία νόσος. Εγώ δε τότε πριν 30 χρόνια όταν το διάβαζα στην εφημερίδα -τότε γελούσε όλη η Ελλάς με τα καμώματα αυτά, τώρα κι εμείς γενίκαμε τέτοιοι- προσέξτε, είπα: Καλά, αυτός ο αρχιεπίσκοπος δεν άνοιξε ποτέ την Αγία Γραφή να δει ότι η ομοφυλοφιλία είναι από τα πάθη που εισήγαγε η ειδωλολατρία, ο πεσμένος άνθρωπος;
Και όταν κάνει ο Απόστολος Παύλος εκείνον τον φοβερόν κατάλογον, την φοβερή αναφορά του ειδωλολατρικού κόσμου στο πρώτο κεφάλαιο Προς Ρωμαίους και λέγει εκεί αυτά τα πράγματα με έναν ωμό τρόπο, σε βαθμόν που δεν λέει τον άνδρα άνδρα αλλά τον λέει αρσενικόν και την γυναίκα δεν την λέει γυναίκα αλλά την λέει θηλυκιά. Ξέρετε, όταν πείτε έναν άνθρωπο αρσενικός είσαι, ή θηλυκός είσαι, αυτό δείχνει μόνο μία βιολογία, δεν δείχνει τις ανώτερες δυνάμεις του ανθρώπου, το πνεύμα του, τις εφέσεις του, δείχνει μόνο την βιολογία του. Αν φθάνει ο Απόστολος έτσι να αποκαλεί τους ανθρώπους, χαρακτηρίζοντας με τα σκληρότερα λόγια αυτές τις αμαρτίες που ήταν προϊόντα της ειδωλολατρίας και αποκαλεί τους ανθρώπους με σκοτισμένο μυαλό και κάνει περιγραφή της ομοφυλοφιλίας, ίσως όχι για άλλο αμάρτημα τόσο πολύ, αυτό δείχνει ότι δεν είναι ασθένεια με την έννοια της γρίπης, της καρδιοπάθειας και δεν ξέρω τι, αλλά είναι ένα αμάρτημα.
Εντοιαύτη περιπτώσει, δεν ξέρω αν σας έχω πει άλλοτε, το έχω πει όμως πολλές φορές στις ομιλίες μου. Είναι το εξής. Παιδιά, μέσα μας φέρομε όλα τα σπέρματα των παρελθόντων γενεών μέχρι τον Αδάμ και την Εύα. Τα σπέρματα αυτά είναι σπέρματα κακού, όπως ακριβώς μπορούμε σε ένα ντουλάπι να έχουμε μπουκαλάκια με σπορικά. Τα σπορικά αυτά για να φυτρώσουν πρέπει να έχουν ‘υγρασία’ και ‘θερμοκρασία’. Όσο μένουν στο μπουκάλι δεν φυτρώνουν. Μέσα μας! Μέσα μας θα ανακαλύψουμε αυτά τα πάθη όλοι μας. Γι’ αυτό λέει ο Άγιος Συμεών ο νέος Θεολόγος σε ένα του ποίημα -όταν το πρωτοδιάβασα είχα εκπλαγεί- είμαι λέει πόρνος και μοιχός και κίναιδος! Ακούστε! Εγώ λέει, ο Άγιος Συμεών ο νέος Θεολόγος! Αυτός που έβλεπε κάθε μέρα τον Χριστόν και είχε κάθε μέρα κοινωνία με το άκτιστο φως! Και αποκαλεί τον εαυτόν του έτσι!
Αν κανείς έχει την ειλικρίνεια να δει μέσα του θα βρει αυτά τα καμώματα, τα σπορικά. Και της ομοφυλοφιλίας, και της πορνείας, και της κτηνοβασίας… με συγχωρείτε που τα λέω αλλά τί να πω… Και άλλα πάθη. Και του εγωισμού, και της φιλαργυρίας, και της κτηνωδίας. Ναι, κτηνωδίας! Ακόμη και το να χαίρεσαι. Εγώ έχω ανακαλύψει μέσα μου όταν γίνεται ένας σεισμός, ένας πόλεμος, πώ, λέω, Θεέ μου, Θεέ μου λυπήσου τους ανθρώπους. Στο βάθος αγαπάμε να γίνεται ανακατωσούρα. Αυτός είναι ο παλιός εαυτός μας. Και θα βρούμε όλα μέσα μας τα σπορικά. Προσέξτε. Θα μου πείτε, δεν θα σωθούμε; Οι Άγιοι παιδιά επήγαιναν στην έρημο να ξεριζώσουν το υποσυνείδητο. Τρομακτικά δύσκολο πράγμα. Δεν μπορούμε να το κάνουμε εμείς. Τουλάχιστον στην συνείδησή μας αυτά να μην υπάρχουν. Έτσι, αισθάνθηκα μέσα μου μία τάση, μία ροπή βρώμικη, ας πούμε της ομοφυλοφιλίας, μια που ο λόγος, θα πω, πώ Θεέ μου φύλαξέ με.
Εάν λοιπόν τα σπορικά αυτά μείνουν στα μπουκαλάκια, δεν δώσω την ευκαιρία της θερμοκρασίας και της υγρασίας να φυτρώσουν, τότε σίγουρα έχω έπαινον από τον Χριστό και θα σωθώ. Ας το ξέρομε λοιπόν, ας μην ανατρέχομε σε δικαιολογίες τέτοιων πραγμάτων αλλά να λέμε ότι είναι αμαρτία. … Μου λες ότι είσαι ομοφυλόφιλος και δεν μπορείς να κάνεις αλλιώτικα. Γιατί δεν μπορείς να κάνεις αλλιώτικα; Κι εγώ μέσα μου αισθάνομαι αυτό… Ξέρετε τί έλεγε ο Μέγας Βασίλειος; Και γυναίκα ού γινώσκω και παρθένος ούκ ειμί. Κι εγώ έχω εκείνο, κι εγώ έχω εκείνο όπως όλοι οι άνθρωποι.
Δεν θα το αφήσεις να εκδηλωθεί. Εκεί είναι ο αγώνας σου. Να μην το αφήσεις να γίνει ποτέ. Και τότε μπορούμε να μιλάμε για ανόρθωση του πεσμένου ανθρώπου.
Αυτά παιδιά και με τις απορίες για απόψε.
ΠΗΓΗ ΑΝΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΗΧΗΤΙΚΟ
https://www.arnion.gr/mp3/omilies/p_athanasios/apories_kathxhtikou/apories_kathxhtikou_0383.mp3
ΣΧΟΛΙΟ
Επειδή ο Χριστός ήλθε και ίδρυσε την Εκκλησία Του για να μας βοηθήσει να απεκδυθούμε τον παλαιωμένο άνθρωπο και να ενδυθούμε το νέο κατά Χριστό άνθρωπο, διερωτάται κανείς πώς είναι δυνατόν να είπε ο Νέας Ιωνίας Γαβριήλ ότι το πάθος της ομοφυλοφιλίας το έβαλε ο Χριστός στους ανθρώπους; Ο Χριστός ήλθε να μας βοηθήσει να φύγουμε από τον παλαιό άνθρωπο και ο Νέας Ιωνίας λέει ότι τα σπέρματα του κακού, τα μπουκαλάκια με τα σπορικά στο ντουλάπι μας, τα έβαλε έτσι ο Θεός μέσα μας! Τότε γιατί ενανθρώπησε ο Χριστός; Γιατί έπαθε τάφηκε και αναστήθηκε; Για να ανοίγουμε εμείς με υπερηφάνεια τα μπουκαλάκια με τα σπορικά του κακού και να λέμε ότι ο Θεός μας τα έδωσε; Τα ‘μπουκαλάκια’ με τα ‘κακά σπορικά’ είναι το αποτέλεσμα της κακής χρήσης του αυτεξουσίου μας, όχι επειδή έτσι το θέλησε ο Πανάγαθος Θεός. Επειδή τα παραδείγματα που δίνει ο π. Αθανάσιος Μυτιληναίος βοηθάνε, το ερώτημα είναι απλό: δεν είναι η ομοφυλοφιλία άλλο ένα από εκείνα τα μπουκαλάκια με τα κακά σπορικά της πτωτικής μας κατάστασης που βρέθηκε σε ‘κατάλληλο’ ‘περιβάλλον υγρασίας’ και ‘θερμοκρασίας’ και άνοιξε και φύτρωσε; Η δουλειά του Νέας Ιωνίας Γαβριήλ, του πατριάρχη Βαρθολομαίου και των άλλων που υποστηρίζουν την ομοφυλοφιλία, δεν είναι να επικρίνουν σφόδρα την επικρατούσα ειδωλολατρία στην εποχή μας, η οποία καλλιεργεί τις ‘συνθήκες υγρασίας’ και ‘θερμοκρασίας’ στους ανθρώπους και ιδιαιτέρως στους νέους για να σέρνονται -μεταξύ των άλλων- από το βδελυρό αμάρτημα της ομοφυλοφιλίας; Πώς θα γίνει αυτό όταν οι επίσκοποι ορίζουν την πεπτωκυία κατάσταση του ανθρώπου, την αμαρτία δηλαδή, ως το μέτρο; Μα τότε μονομιάς αρνούνται τον Χριστό, τον λόγο που σαρκώθηκε και αυτομάτως και το επισκοπικό τους αξίωμα. Εν τέλει, πιστεύουν στο Ευαγγέλιο;